In Affärsmodellbloggen, Business Model Summit

Epidemic Sound och Academy vinnare i Business Model Awards 2018

För åttonde året delade Cordial igår ut priset Business Model Awards i samarbete med 4potentials och Affärsvärlden. Priset årets affärsmodell delas ut till ett företag som utmanar sin bransch och vedertagna logiker på ett framgångsrikt sätt en affärsmodell som har en wow-faktor med kännbar innovationsdimension.

Under en galamiddag på Nalen i Stockholm i samband med konferensen Business Model Summits 10-årsjubileum den 28 november delades priset Business Model Awards ut. Priset delas ut i två kategorier, Årets svenska affärsmodell och Årets svenska affärsmodellutmanare. Efter ett noggrant juryarbete, där över 65 nominerade bolag granskades, utsågs två vinnare. Unikt för priset är att juryn består av toppstudenter från svenska universitet och högskolor som gör den första gallringen innan masterjuryn tar vid.

”Varje år är det lika spännande att vara med och kora vinnarna av årets affärsmodell. Det är 20 studenter från talangnätverket 4Potential som analyserat de över 65 nominerade bolagen och det blev en tight match bland de bästa affärsmodellerna.

Detta är ett pris som visar på att bolagen har en unik affärslogik och att de har en affärsmodell som bryter ny mark och skapar nya spelregler för deras bransch”

– Lise Tormod, VD, Cordial

Vinnare i kategorin Årets Affärsmodellutmanare 2018 blev Academy och kategorin Årets Affärsmodell gick till Epidemic Sound.

Vinnare Årets Affärsmodellutmanare | Academy

”Det känns fantastiskt roligt! Det är såklart alltid fint att vinna priser, men det känns extra roligt att vinna ett pris i just denna kategori då vi som jobbar på Academy älskar att utmana det klassiska sättet att tänka!”

– Emelie Bernhardsson, VD, Academy

Academy är ett utbildningsföretag som möjliggör för snabba karriärskiften i branscher med stor kompetensbrist.

Affärsmodellen hänger samman med Academic Work och består av tre delar: rekrytering, utbildning och uthyrning där Academy håller i utbildningen. Den baseras på metodiken ”Accelerated Learning” – lärande i högt tempo – med fokus på praktiskt lärande. Ett program hålls under tolv veckor och därefter får deltagarna en tillsvidareanställning som konsult via Academic Work.

→ Läs mer i Affärsvärldens intervju med Academys VD Emelie Bernhardsson
→ Läs mer om Academy

Vinnare Årets Affärsmodell | Epidemic Sound

”Vi pratade ofta om hur bra det skulle vara med en enda källa med högkvalitativ musik som inte hade någon av de vanliga licenskomplikationerna, men det fanns ingenting.”

– Oscar Höglund, VD, Epidemic Sound

Idén till Epidemic Sound startade 2009, då Oscar Höglund och Jan Zachrisson arbetade med tv-produktioner. En påtaglig utmaning var att hitta bra, lättillgänglig musik som var lätt att få licens för.

Epidemic Sound sysslar med produktionsmusik för audiovisuella produktioner. Företagskunder är tv-kanaler, produktionsbolag och företag som H&M och McDonald’s.

Musiktjänsten finns tillgänglig online där användare kan logga in och lyssna på samt ladda ner låtar. Epidemic Sound betalar en up-front fee för varje verk och delar därefter intäkterna från streamingen med musikskaparen. I en globaliserad värld som befinner sig i en digital era har nya kategorier av kunder tillkommit, exempelvis youtubers.

→ Läs mer i Affärsvärldens intervju med Epidemic Sounds vd Oscar Höglund
→ Läs mer om Epidemic Sound

 

 


Senaste inläggen

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.