In Affärsmodellbloggen, Business Model Summit

cordialbms_001

Ett stort tack till alla talare, deltagare och partners för en fantastik dag på Nalen igår! Tiden flög förbi och efteråt märktes det att alla gick därifrån fyllda med energi och inspiration.

Temat för Business Model Summit 2016 var ”vägen till det digitala företaget” och vi blev inspirerade av flera duktiga talare som pratade om digitalisering och innovativa affärsmodeller. Dagen bjöd även på intressanta paneldiskussioner och givande samtal i pauserna mellan partners och deltagare, bland annat så fick vi testa på den häftiga tekniken Virtual Reality, VR. Digitalisering är verkligen något som är på agendan idag och det var oerhört intressant att få nya perspektiv inom ämnet genom konkreta beskrivningar och praktikfall. Vi fick även möjlighet att fånga upp publikens åsikter inom ämnet via verktyget ThinkTank där vi anonymt fick pinpointa vilka de största barriärerna till digitaliseringen är i vår egna bransch.

Business Model Awards 2016

Under konferensen delades även Business Model Awards ut i två kategorier; Business Model of the Year och Business Model Challenger of the year. Juryn bestod av 20 toppstudenter och även Erik Wahlin, Chefredaktör Affärsvärlden, Claes Peyron, CEO för talangnätverksföretaget Nova samt Åsa Lundin, Ordförande för Business Architect Network, Linus Malmberg, Managing Director, Lise Tormod, Head of Cordial Business Advisers och Björn-Erik Willoch Senior Advisor, alla från Cordial. Det var över 60 företag som nominerades i år och konkurrensen var stenhård. Priset gick till två svenska företag som på ett tydligt och unikt sätt strukturerat sin affärslogik, alltså affärsmodellen. Utmärkelserna kollar specifikt på hur ett starkt värdeerbjudande har samordnats med strategier för kundsegment, distributionskanaler, kundrelationer, processer, kompetens och strukturer för att maximera både kund och ägarvärde.

cordialbms_157

Årets affärsmodell vann Max Hamburgare med motiveringen:
“The winner of the 2016 Business Model of the Year Award has been out-innovating some of the largest
companies in the world for years. By constantly listening to consumer wants and needs, and quickly turning the insights into business strategy, the company has repeatedly challenged the widely accepted business models in its industry with great success. 2016 has brought outstanding growth, much thanks to successful launches of products that the industry typically would discard. Aside strong business results, this has allowed the company to establish a loyal customer base
in a consumer segment that remains completely underserved by its competitors.”

Årets affärsmodellsutmanare vann Min Doktor med motiveringen:
“The winner of the 2016 Business Model Challenger of the Year Award combines digitalization opportunities, customer centricity and process improvements to revolutionize the complex, guarded and directly dysfunctional, but yet vital, industry of primary healthcare. By marrying classical process reengineering principles with easy-access technology, it has grown to the largest player in its space, and increased its customer base by a tenfold in 2016. Most importantly, the company brings world-class service to one of the least served segments in society: patients in need of a first assessment from a qualified medical professional.”

Efter prisutdelningen fick vi lyssna till respektive vinnare och det var enormt inspirerande att ta del av deras resa; MAX som är en etablerad spelare på marknaden och som vågar utmana branschens standarder och lyssna på kundbehoven och Min Doktor som löser ett av de största samhällsproblemen idag och revolutionerar primärvården genom sin digitala vårdtjänst.

Läs mer om vinnarna i Affärsvärlden →

Avslutningsvis vill vi bjuda på ett härligt citat från en av talarna, Erik Gatenholm från Cellink. Ta med dig detta som ledord i framtiden och se var det leder!

“Sometimes you win, sometimes you learn”

/Vännerna på Cordial

 

Några bilder från gårdagen:

bms

cordialbms_127

cordialbms_123

cordialbms_045

cordialbms_031

Recent Posts

Leave a Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.