In Affärsmodellbloggen

Det har knappast undgått någon att många av de senaste årens stora svenska entreprenöriella framgångar återfinns bland företag där internet spelar en central roll i affärsmodellen. Klarna, Spotify, King och Mojang, listan kan göras nästan hur lång som helst. Vi tänkte i denna veckas blogginlägg titta lite närmare på ett par aspekter kring dessa affärsmodeller.

Världens kraftigaste hävstång

Ibland kan man läsa i medierna om hur dessa nya internetbolag trots sin kommersiella framgång inte skapar så många nya jobb. Tidningen Ny Teknik visar t.ex. i ett reportage hur 25 av de mest hyllade teknikbolagen tillsammans skapat 3 700 jobb, vilket motsvarar ungefär antalet anställda på Danderyds sjukhus. Vi skulle här vilja vända på frågan och istället belysa det fascinerande i hur dessa affärsmodeller kan skapa så mycket värde med en så pass liten insats i termer av arbete!

Ett exempel på hur ett bolag med få anställda värderas högt är det hypade amerikanska bolaget Whatsapp, som såldes till Facebook i våras för ca 130 miljarder kronor. Bolaget hade då 55 anställda vilket innebär 2,4 miljarder kronor i omsättning per anställd. Detta exempel kanske är extremt, men grundprincipen, att åstadkomma mer output med mindre input, är något som torde vara något gott och imponerande och som visar hur internet som en del av affärsmodellen ger helt nya möjligheter till värdeskapande.

Nyckeln i det hela är naturligtvis den extremt billiga distribution av information över nätet som idag är möjlig. Till detta kan också läggas det häftiga och demokratiska över att man idag kan skapa ett stort företag, inte bara med hjälp av enorma investeringar, utan genom att vara smartast och ha den bästa idén.

I ett historiskt perspektiv är det inte heller något nytt att vi i samhället kontinuerligt skapar mer värde per arbetad timme. Ett av de allra tydligaste exempel är hur vi gått från att vara ett jordbrukssamhälle till att idag sysselsätta mindre än 2 % av befolkningen inom jordbruket. Med andra ord har nu 98 % av arbetsstyrkan gått över till andra former av spännande aktiviteter.

Ökat intresse från svenska investerare

Efter IT-bubblans kollaps vid millennieskiftet har investerarna under lång tid haft en relativt riskavert inställning till investeringar med kopplingar till internet. Minnet från luftslotten har legat kvar och man har inte velat gå på samma mina en gång till. Vad som är intressant att se är att nu verkar denna trend ha vänt och investerarna är återigen sugna på exponering mot internet! Dagens industri visar i en genomgång den 24 oktober hur både svenska pensionsfonder och etablerade finansfamiljer som Wallenberg, Hagströmer, Ax:son Johnson och Bonnier har börjat investera i internetbolag. En partner på riskkapitalbolaget Northzone berättar i en intervju i samma artikel hur 2014 inneburit ett trendbrott och som föregångare i sektorn finns Kinnevik med investeringar i bl.a. Zalando.

Utmaning eller möjlighet

Att Ines Uusmann hade fel som 1996 kallade internet en fluga är nog sedan länge klart, men det vi kan se nu är hur det på riktigt har blivit verklighet både för oss som användare, företagare och investerare.

Vad man då måste göra är att förhålla sig till den nya situationen. Det finns nya utmaningar och nya möjligheter. Utmaningar för företag som riskerar att bli ifrånsprungna, för politiker som oroar sig för jobbskapande och för investeraren som ska navigera i en snabbföränderlig värld. Samtidigt har vi möjligheter till helt nytt värdeskapande, nya tjänster och nya produkter som gör vår vardag enklare roligare och mer intressant. På baksidan av varje utmaning finns en möjlighet så då handlar det bara för dig att välja sida!

Senaste inläggen

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.