In Affärsmodellbloggen

I onsdags skrev Linus Malmberg i Business Model Safari om hur Tesla sätter sig i förarsätet på framtidens bilar. Det Kalifornienbaserade företaget är en av de aktörer som konkurrerar om att ta elbilar till nästa nivå, bl.a. genom att själva utveckla ny teknik för batterier.

I samma region sker mycket av den teknikutveckling som kommer att leda till att vi snart har framtidens bilar tillgängliga. Google och Apple konkurrerar om att överträffa varandra i nya innovationer och den förstnämnda aktören är en av de som driver den förarlösa tekniken.

I förra veckan kunde vi läsa om en av Apples senaste utvecklingar: CarPlay. CarPlay kan liknas vid AirPlay fast för bilar, och möjliggör till exempel enkel tillgång till Apple Maps, kontakter och SMS via Siri, röststyrningsfunktionaliteten i iOS. Tre biltillverkare kommer att ha CarPlay tillgängligt i några av sina modeller, Ferrari, Mercedes-Benz och Volvo. Frågan är när Tesla även de har en liknande teknik i sina bilar, och vad de kommer att använda den till.

För att läsa en av många artiklar om Apples senaste lansering, klicka HÄR.

Recommended Posts

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.