In Affärsmodellbloggen

I veckan blev det klart att Etsy, en näthandelsplats för hantverksföremål och vintage-varor, kommer att köpa ett Brooklynbaserat start up-bolag vid namn Grand St. Grand St., som är en handelsplats för elektronikhårdvara, är på många sätt ett bra komplement till Etsys befintliga verksamhet som i grund och botten handlar om att koppla ihop nischade produkter som produceras i liten skala med potentiella kunder, som också de förväntas vara begränsade till antalet.

Grand St. och Etsys affärsmodeller är bra exempel på anpassning till det som ofta kallas för long tail economics, vilket syftar till den speciella marknadsdynamik som råder för mycket specialiserade produkter. Utmaningen med specialiserade produkter är att de har en mycket liten och lika specialiserad kundkrets. För att nå en tillräckligt stort antal kunder behövs därför säljkanaler som har global räckvidd, vilket är exakt vad Etsy och Grand St. erbjuder.

Senaste inläggen

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.