In Affärsmodellbloggen

Termen “Frugal innovation” har under de senaste åren bitit sig fast som ett återkommande begrepp i det ständiga flödet av läsning relaterat till management och teknologisk utveckling. Begreppet syftar kortfattat till en sorts innovation som fokuserar på att reducera komplexitet i en produkt (eller tjänst) och därmed göra den lämplig för lansering i utvecklingsländer, inte sällan genom okonventionella distributionskanaler. Vilken betydelse som läggs i ordet “frugal” kan dock, som så ofta för relativt nya begrepp, variera något beroende på vem som använder det.

I den senaste utgåvan av The Economist finns en artikel där Lenovo, som uppvisat ett fantastiskt resultat nyligen, lyfts fram och omnämns som “a frugal innovator”. I fallet Lenovo handlar “frugal” om ett pragmatiskt förhållningssätt till innovation och en mycket god förmåga att omsätta strategier till konkreta aktiviteter och resultat. Dessa egenskaper gör Lenovo, “frugal” eller inte, till en innovationskraft att räkna med och en inspirationskälla som företag i alla branscher kan ta del av.

Recommended Posts

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.