In Affärsmodellbloggen

Det blir allt svårare för företag att nå ut till de unga. Denna ständigt eftertraktade målgrupp rör sig från plattform till plattform och vill i ena stunden sitta inlåsta på sina rum och spela datorspel för att i nästa stund ge sig ut över skog och vildmark för att leta efter virtuella monster. Idag krävs en professor i differentiering och en lektor i kanalval för att fånga de ungas ögon. Och knappt ens en dansande Zlatan i paljettkostym kan få dem att lyfta på ögonbrynen och trycka på like. I takt med denna förändring blir marknadsförare och produktutvecklare allt gråhårigare i kampen om de ungas uppskattning och uppmärksamhet.

I soffan sitter den äldre generationen lugnt kvar, zappandes mellan Let’s Dance och Aktuellt. Samtidigt som ungdomarna Instagrammar, Kicksar och Snapchattar bort från gamla vanor tittar pensionärerna  på linjär tablålagd ”Gammel-TV” i allt högre grad. Under 2015 tittade populationen över 60 år i snitt 266 minuter om dagen på TV, en ökning med nästan 10 % från året innan. Men under ytan har förändringarnas vind blåst. Pensionärerna har aldrig varig varit så många, så välmående, så lätta att nå och, inte minst, så köpstarka. Något som Jan Scherman, tidigare VD för TV4-Gruppen och Aftonbladet TV, uppmärksammat i en krönika i SvD.

De unga är påverkbara

En utbredd sanning bland många marknadsförare är att man måste fånga konsumenterna när de är unga. De unga människorna ses som påverkbara och oförstörda medan de äldre har gjort sina val och inte går att påverka. De köper samma tandborste som för 25 år sedan, de undviker ny teknik och ska de köpa en ny bil, ja då köper de åtminstone en av samma märke. Vem kom på dessa dumheter?! När var senaste gången du hörde någon pensionär på tunnelbanan säga: ”Om jag ändå kunnat få tag i en Facit och en kobra-telefon så att jag inte behövt köpa den här iPhonen!”? Tyvärr som i så många andra fall kommer denna utbredda missuppfattning från en för ortodox tolkning av tidigare forskning. Denna forskning pekar på att äldre generellt har en mer utvecklad och stabil världsbild medan unga generellt befinner sig i en mer utforskande fas. Man använder denna generalisering och extrapolerar till att de äldre målgrupperna inte vill ha några nya upplevelser eller prylar.

Pensionärer vill förstås också ha smartphones och appar, nya upplevelser och en bättre tandkräm. Smarta lösningar som gör att du kan spara tid eller pengar? Rolig underhållning? Som är enkel att använda? Ehm, ja!! De kan dessutom tänka sig att betala – något som den unga generationen helst undviker. Men denna hunger på nya livsglada prylar och upplevelser avspeglas inte i TV-kanalernas reklamer som hellre pratar om tabletter, blöjor och begravning. Här måste det finnas en lucka att fylla. Vakna, Herr Marknadskraft!

Låt kundcentreringen ge plats åt konsumentcentreringen

Kundcentrering har äntligen kommit upp på tapeten på lednings- och styrelseborden. De strategiska planerna fylls på med mål om kundnöjdhet och kundanpassade erbjudanden. Men samtidigt som vi måste fortsätta lyfta upp kundens behov måste vi ibland ställa oss frågan: Finns det andra potentiella kunder till vårt erbjudande som vi inte tänkt på som vi kan nå om vi gör vissa justeringar i produkt och kommunikation? Låt kundcentreringen emellanåt ge plats åt konsumentcentreringen! Kanske har du en produkt redan idag som skulle kunna tilltala en annan målgrupp om ni tänker till i produktutvecklingen och marknadskommunikationen. Börja med att ställa er frågan: Vad skulle pensionärerna velat ha?

Cordial har en obruten kedja av lyckade transformationer. Vi har utvecklat en metod för att undersöka hur tydliga och strategiska era affärsmodeller och erbjudanden är. Läs gärna vidare under Business Models & Offerings eller kontakta oss för att höra mer.

Senaste inläggen

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.