In Affärsmodellbloggen

Förra veckan anordnande Cordial årets första After Work med fokus på digitalisering. Under eftermiddagen presenterades 3D printing som en av de digitala trenderna och vi fick till och med se Creative Tools printa live! Den nya tekniken skapar möjligheter såväl som utmaningar för en rad olika branscher och i olika dimensioner i affärsmodellen.

I en rapport från Wohlers från 2014 på temat Varför 3D printing aktier kan ha potential till tillväxt estimerar man att 3D printing industrin kommer att växa från 3 miljarder USD 2013 till över 21 miljarder USD 2020. Utvecklingen av 3D printing är fortfarande i sin linda, men en rad olika bolag har redan börjat använda tekniken. Vi har tidigare i Cordial Affärsmodellblogg skrivit om att NIKE inom kort kommer kunna erbjuda 3D printade skor på ett par timmar i din närmaste NIKE butik. Detta möjliggör helt kundanpassade skor avseende både design och ergonomi. Även bygg- och konstruktionsbranschen börjar använda 3D printing tekniken, exempelvis har det holländska start-up bolaget MX3D utvecklat möjligheten att printa metall utan stödstrukturer. Med hjälp av industrirobotar från ABB Robotics har de ambitionen att printa en bro över en kanal i Amsterdam inom en snar framtid. Flyg- och rymdindustrin är en annan bransch som har anammat 3D printing. I Elon Musks rymdturismprojekt SpaceX använder två rymdfarkoster, Falcon 9 och Dragon, 3D printade delar. Till skillnad från de traditionellt gjutna delarna har de printade delarna överlägsen styrka, seghet och en lägre variation i materialegenskaper. Delarna kan dessutom produceras mycket snabbare – istället för att genomgå en gjutningsprocess på tre månader tar det bara två dagar att printa dem!

3D printing skapar uppenbara fördelar som exempelvis en mer kostnadseffektiv produktion, lågt materialsvinn och kundanpassade produkter. Stora möjligheter skapas också för bolag genom att man kan få fram reservdelar på en bråkdel av tiden som det tar idag eller att få fram prototyper och därmed en kortare time to market. Men detta kommer också innebära stora utmaningar för gamla industristrukturer, då de traditionella värdekedjorna ritas om. Är vi förberedde på denna omställning?

Under After Worken gjordes en snabb marknadsundersökning bland deltagarna, som till största del kom från tjänstesektorn, kring hur stor påverkan de trodde att 3D printing kommer att ha på deras bransch. Endast 12% svarade att det skulle få stor eller väldigt stor påverkan och hela 37% svarade att de trodde att deras bransch inte skulle påverkas alls. Men vad kommer att hända i tillverkarledet när varor printas på plats och vad får det för effekt i distributionsledet? Vem är ansvarig för kvalitetsfrågor, är det leverantören av 3D printern, leverantören av råmaterialet eller någon annan part? Vilken roll kommer 3D printer bolagen att få? Även fast detta kanske känns avlägset nu kommer din bransch att påverkas på ett eller annat sätt. Om du inte är direkt påverkad kanske dina kunder blir det och vad får det då för påverkan för dig?

 

Senaste inläggen

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.