In Affärsmodellbloggen

Med bakgrund av lanseringen av tex Applepay i allmänhet och tweets för att överföra pengar i Frankrike i synnerhet är det hög tid att vi ställer frågan: Är den globala marknaden för mobila betalningar (och betalningslösningar) nära att nå sin “tipping point”?

I Sverige har Swish tagit en stark marknadsposition, med över 1,8 miljoner registrerade användare och ca 1,2 miljarder kronor i transaktioner under oktober 2014. Men hur ser det ut globalt?

I förra veckan annonserade Snapchat, att de inleder ett samarbete med Square vilket kommer att ge användarna möjligheten att omedelbart överföra pengar till sina vänner. I och med införandet av denna funktion öppnar Snapchat upp möjligheten för att i framtiden kunna hantera e-handel genom möjligheten att göra inköp genom appen direkt kopplat till video-baserad marknadsföring genom appen (Läs mer HÄR).

Kan Snapchat med hjälp av denna lösning och sin unga användarbas driva marknaden förbi sin “tipping point”? Sannolikheten är hög att det redan skett.

Recommended Posts

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.