In Affärsmodellbloggen

Nyheten att Google nyligen förvärvade bolaget Nest för 3,2 miljarder dollar har uppmärksammats stort. Affären är intressant inte minst för det är ett, för Google (och det säger en del), rekord i hur mycket pengar de betalar för en relativt liten verksamhet. Men affären är också spännande ur perspektivet vart sökjätten är på väg. Vad ska de göra med Nest? Förvärvet ger kanske en fingervisning på vad nästa steg är för Google.

Nest har i dagsläget bara två produkter: En rökdetektor och en termostat. Nu är det visserligen en relativt snygg rökdetektor och en ovanligt smart termostat. Men ändå. Det är väldigt mycket pengar för ett tre år gammalt företag med några hundra anställda.

Det rör sig i och för sig inte om vilka anställda som helst. Grundarna till Nest kommer från Apple och en av dem var med och designade iPoden. Det syns på termostaten som har samma kontrollskiva som lanserades med iPoden 2001. De vet hur funktion och design kan kombineras och de har koll på den senaste tekniken.

Utöver att det är snygg design så är det också förhållandevis intelligenta apparater som Nest skapat. De pratar med omvärlden och har utrustats med intelligens i den meningen att de är smartare än sina föregångare. Termostaten fångar snabbt upp och lär sig att känna igen och förstå sina användare. Det ger ett bättre inomhusklimat samtidigt som det skapar förutsättningar för att reducera mängden förbrukad energi för värme och kyla. Dubbelt gott kundvärde med andra ord. Och en tydlig miljöprofil.

Nest marknadsför sig som något nytt som kommer att revolutionera de miljöer där människor vistas. Man kan nog göra ett befogat antagande om att dessa två produkter bara är början i en lång svit. Om man läser mellan raderna och minns hur det talades om det intelligenta hemmet runt millennieskiftet så är detta med stor säkerhet början på dess renässans.

Problemet runt år 2000 var inte att visionerna för ”smarta hem” saknades. Tvärtom var ambitionerna och löftena stora. Framtiden bestod av intelligenta kylskåp som visste när mjölken var slut och själva kunde beställa mer, energibesparande system, läkarvård över internet, hemskolor, kameror som kunde fjärrstyras och fjärrkontroller för hemmets olika funktioner.

Utmaningen var att det saknades gemensamma standarder och fungerande uppkopplingar både till och emellan alla dessa olika system och plattformar. Det Nest nu gör, och som kan skalas upp snabbt med hjälp av Googles resurser, kunnande och varumärke, är att de etablerar förutsättningar för en integrerad lösning som skapar habegär även hos den som var skeptiska för femton år sedan.

Från Googles sida är det ett naturligt steg att ta. Dessa, och kommande, apparater i hemmet har kapacitet att lära sig mer om oss och våra beteenden än vi själva har koll på. Det ger oanade möjligheter om att underlätta och förbättra våra liv – och så klart ge Google mer information om våra preferenser så att det med ännu högre precision kan exponera oss för sina annonsörers budskap.

Grunden för jätteföretaget General Electric lades av Thomas Alva Edison, glödlampans far. Bolagets namn skvallrar om hans insikt om framtiden och de möjligheter han såg för elektriciteten. Han förutsåg att den skulle komma att revolutionera vårt sätt att leva inom praktisk taget alla områden. Genom GE kunde han kapitalisera på en låg rad av dessa möjligheter.

Den digitala tekniken med internet i förgrunden är vår tids elektricitet. Larry Page och Sergei Brin grundade Google med minst lika stor insikt och höga ambitioner för sin och vår framtid som Thomas Edison. Det har lagt grunden för ett nytt GE, Google Everywhere. Google har börjat resan att kapitalisera på de möjligheter som en uppkopplad värld skapar.

Frågan är hur de företag som inte gjort annat än rökdetektorer och termostater (och allt annat som vi lär få se från Nest/Google under de kommande åren) kommer att klara av denna omställning. Av historien vet vi att de flesta av dem som gjorde isskåp inte förmådde ställa om till den nya tekniken och göra kylskåp. Vi lever onekligen i ett spännande tidevarv.

Linus

Senaste inläggen

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.