In Affärsmodellbloggen, Linus Malmberg

Den digitala utvecklingen accelererar och kunderna blir snabbt allt kräsnare. Konkurrensen är hård och kravet på att ha förmågan att utvecklas är inte förhandlingsbar. Då är det bra att skaffa sig koll på läget. Hur stort är trycket på Dina affärsmodeller? Och är Du redo att uppdatera dem?

Här är 12 konkreta tips till dig som vill lyckas i en värld där möjligheterna är fler än hoten (givet att du gör något av dem).

1. Lär känna dina kunder. Om du inte känner dina kunder och deras behov på riktigt så finns ingen större anledning att ens försöka. Men om du lever nära dem och lyssnar på dem så har du goda förutsättningar att lyckas. Skapa värdeerbjudanden som attraherar. Bygg med precision för olika yper av kunder. Om du vet vad de behöver så är resten av jobbet hantverk. Bygg för snabb execution.

2. Arbeta med HELA din affärsmodell. Det finns innovationskraft i alla dess dimensioner. Du kan söka inspiration och förändra världen med nya intäktsmodeller, nya kundsegment, nya kanaler, förändrade processer, ny teknik… Möjligheterna är oändliga. Det är ett ständigt pågående arbete.

3. Betrakta helheten av din affär. Med stor sannolikhet har du många olika affärsmodeller. Ibland är det mest innovativa att slakta någon eller några av de befintliga. Att välja bort kan vara större än att lägga till. Vad är ni bäst på? Vad kan ni bli allra bäst på? I hela världen? Fokus, fokus, fokus.

4. Säkerställ en digital kompetens – och stäng försteåelsegapet mellan teknik och affär. Det finns inget som är ”IT” eller ”affär” ur kundens perspektiv. Så det får inte finnas ett internt tomrum. Om det gör det så kommer någon annan att köra om dig i innerfilen, snabbt. Digitalisering handlar om vad människor gör – inte vad datorer kan. Bygg tvärfunktionell kompetens. Skapa tillit.

5. Bejaka förändring. Rörelse är förnyelse och det är lika med framgång. Status quo är över tiden lika med döden. Premiera nytänkande och tillåt misslyckanden. Att experimentera är nödvändigt för att stimulera innovation. Avsätt tid och de resurser som finns (även om det är lite) så att alla kan delta och bidra.

6. Samla (på) olika erfarenheter och kompetenser och jobba tvärs. Etablera forum för tankeutbyte över invanda territorier. Inget (nästan) är nytt under solen. Men kanske är just DEN tanken revolutionerande ny där er bransch befinner sig. Se det stora i det lilla. Bejaka idéerna. Våga testa.

7. Arbeta strukturerat. Modeller ger inget i sig – man kan göra allt för tankearbetet. Etablera gemensamt språkbruk och förhållningssätt så att ni kan bygga upp innovations- och förändringskompetens. Uppfinn inte hjulet varje gång. Skapa strukturer där många kan hitta vad andra tänkt och gjort. Inget är så stort som en idé vars tid är inne.

8. Se till att utnyttja den entreprenöriella urkraften: Think Big, Act Small, Start Now. Det är bara den som gör som lyckas. Att tänka rätt är stort, men att göra något rätt är mycket större. Intraprenören är lika viktig som entreprenören. Ansvar är en sak, mandat en annan. Det måste finnas tydliga befogenheter att få driva på idéer under eget ansvar – inom givna ramar. Freedom within a framework. Släpp loss kraften i organisationen genom att tro på individen och styr mot de större målen.

9. Utveckla din egen och organisationens nyfikenhet och avsätt tid för att leta efter inspiration. Vi lever i en tid när genomsnittstiden mellan överraskningar är kortare än någonsin tidigare. Fler idéer förverkligas och snabbare nu än förr. Det ger en unik möjlighet att stjäla med stolthet och söka nya lösningar långt bortom det vardagliga. Gör det till en vana att bryta med branschkonventionen. Lämna komfortzonen, varje dag.

10. Tänk dig det otänkbara och utmana regelbundet er egen verksamhet (och dig själv). Föreställ dig det mest förskräckliga scenariot där en helt oväntad aktör ställer de gamla spelreglerna på ända (disruption) och utplånar er nuvarande verksamhet – och se till att göra det själv.

11. Våga kannibalisera. Ta risk. Öppenhet och innovation kommer att leda till att ni utmanar er själva. Det är nyttigt. Och det är bättre att själva vara den som utmanar än att bli utmanad av någon annan. Skapa interna system som tillåter och tar hand om konflikterna så att de driver – och inte hämmar – utvecklingen. Långsiktighet är viktigare än korta vinster.

12. Avslutningsvis, kom ihåg att det måste vara roligt att kämpa. För alla som är inblandade. Om det inte finns en genuin lust att vara med och bidra så blir det sällan mer än en dålig halvmesyr. Passion för det ni gör och varför ni gör det är nödvändiga komponenter i långsiktigt företagsbyggande. Devisen för framgång är enkel: Work Hard, Have Fun, Make History!

/Linus Malmberg

Recommended Posts

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.