In Business Transformation, Linus Malmberg

Den närmsta tiden kommer vi publicera en mini-serie av Linus Malmberg som guidar oss igenom de viktigaste framgångsfaktorerna i en transformationsresa. Du kan också följa med i serien genom att följa Linus på LinkedIn. Trevlig läsning!

Checklistan del 6: Förstå och förankra

För att lyckas med förnyelsearbetet krävs precision och uthållighet. Du måste förstå dina kunders (brukares) behov och skapa värden som tillfredsställer dessa. Att designa kundupplevelser och erbjudanden med precision är lättare sagt än gjort – men helt nödvändigt om det ska gå vägen.

Det tar tid att förnya och förändra. När omvandlingstakten är hög är initiativen ofta (för?) många. Då gäller det att kunna prioritera och fokusera och ge de viktigaste utvecklingsprojekten den tid och de resurser som krävs för att komma i mål. Förankringen av det nya hos ägare och ledning är nödvändig. Så länge blicken är fokuserad håller projekten – men när den flackar är risken stor att de inte går i mål (och därmed inte levererar).

Checklistan del 6: Förankring och förståelseaDet gäller alltså att designa för kundernas behov med precision och att vara väl förankrad hos verksamhetens intressenter så att utrymme och tillräckliga resurser för att gå i mål finns.

I grunden handlar detta om förnyelsearbetets kärnkompetens: Förmågan att förstå sina olika intressenter. En verksamhet blir inte bättre än sina ägare. Och, det är kunderna som är grunden till framgång. Förstå dem – och du har allt att vinna!

Illustration:  Terese Ellnestam

Fler avsnitt av Checklistan:

← Del 5: Rätt person på rätt plats
← Del 4: Vart är vi på väg?
← Del 3: Verkligheten
← Del 2: Språket!
← Del 1: Intro

Senaste inläggen
Comments
  • Dora
    Svara

    Deep thinking – adds a new dioesnimn to it all.

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.