In Business Transformation, Linus Malmberg

Den närmsta tiden kommer vi publicera en mini-serie av Linus Malmberg som guidar oss igenom de viktigaste framgångsfaktorerna i en transformationsresa. Du kan också följa med i serien genom att följa Linus på LinkedIn. Trevlig läsning!

Checklistan del 5: Rätt kompetens, förmåga och stöd.

Det är svårt nog att hålla sina kunder nöjda, konkurrenterna på avstånd och huvudmännen/ägarna glada. Utöver att förvalta sin verksamhet måste man kontinuerligt förnya och utveckla sig. Annars är man chanslös framåt.

En central förmåga att utveckla är att bli bra på både:och. Det gäller att hitta sätt att få sin verksamhet att finslipa framgångsrecepten samtidigt som den utvecklar det som ska ersätta det gamla. Det är lättare sagt än gjort eftersom det är ungefär lika svårt som att bli vänsterhänt för en högerhänt – och tvärtom.

Checklistan del 5: Kompetens Förmga StödFå verksamheter har tillgång till alla de kompetenser och förmågor som affärsutveckling anno 2018 kräver. Komplexiteten ökar inte bara genom teknikens snabba utveckling. Att ha en väl genomtänkt och långsiktig strategi för att säkra dessa kompetenser är en nyckel till framgångsrikt förnyelsearbete.

Det finns tre vägar till rätt kompetens:

  1. Intern kompetensutveckling
  2. Rekrytering
  3. Externt stöd.

Dimensioneringen av dessa beror på hur väl det går att förutse vad man behöver (och hur väl man vet vart man ska).  Att tro att man kan – eller ska – ha all relevant kompetens i huset är naivt även för de största företagen.

Illustration:  Terese Ellnestam

Fler avsnitt av Checklistan:

← Del 4: Vart är vi på väg?
← Del 3: Verkligheten
← Del 2: Språket!
← Del 1: Intro

Senaste inläggen

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.