In Business Transformation, Linus Malmberg

Den närmsta tiden kommer vi publicera en mini-serie av Linus Malmberg som guidar oss igenom de viktigaste framgångsfaktorerna i en transformationsresa. Du kan också följa med i serien genom att följa Linus på LinkedIn. Trevlig läsning!

Del 3: Målet, vart är vi på väg?

Destinationen – målet med resan – måste vara tydlig, begriplig och mätbar. Oavsett om det är på kort eller lång sikt. Mål förenar, förlöser energi och skapar mening.

Mål är centrala i allt ledarskap. För att kunna – våga och vilja – prestera behöver vi veta varför och hur vi ska oss till framtiden. Att sätta mål handlar om att förstå vad olika ambitionsnivåer kräver av människor, strukturer och resurser. Överambitiösa mål leder inte till goda resultat och mesiga ambitioner ger ingen energi.

Linus Checklista DestinationLedarskap är förmågan att få andra att nå överenskomna mål. För en ledare är det viktigaste jobbet att säkerställa att det är rätt mål för verksamheten – och för individen. Dels ska målet vara kausalt i förhållande till det övergripande dels ska det vara möjligt att nå och samtidigt vara utvecklande. Svårt!

Mål måste kunna brytas ner till konkreta individmål. På varje målnivå definieras de kritiska framgångsfaktorerna för respektive mål. De utgör grunden för handlingsplaner. Dessa KFF:er är en kritisk kedja som förbinder det övergripande målet för verksamheten och strategin för genomförande.

Illustration:  Terese Ellnestam

Fler avsnitt av Checklistan:

← Del 3: Verkligheten
← Del 2: Språket!
← Del 1: Intro

 

Senaste inläggen

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.