In Affärsmodellbloggen

I förra veckan gick konferensen Business Model Media som arrangeras av oss på Cordial i samarbete med Resumé av stapeln på Nalen i Stockholm; ett tillfälle för mediebranschens aktörer att utbyta erfarenheter och diskutera aktuella affärsmodellutmaningar. I flertalet av de diskussioner som fördes på scenen under konferensen fick mobiloperatörerna figurera som exempel på en annan bransch vars aktörer är pressade att förändra sina affärsmodeller. Som ett distinkt eko av dessa diskussioner publicerade The Economist i sitt senaste nummer en artikel om AT&Ts köp av DirecTV, vilket inleder en sedan länge förutsedd utsuddning av gränserna mellan Telecom och TV-industrin. Köpet möjliggör för AT&T att erbjuda sina kunder flera kompletterande produkter (Bundles) vilket försvårar för kunderna att byta leverantör, samt ger skalfördelar i AT&Ts existerande affärsmodeller (Bulk).

Senaste inläggen

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.