In Affärsmodellbloggen, Digitalisering

Vi har nu tagit farväl av 2016 och istället välkomnat 2017. Teknikens utveckling går snabbare än någonsin och vi blir allt mer digitala i den värld vi lever i. Med den digitala utvecklingen kommer även mängder med nya namn och begrepp med syftet att beskriva fördelar som dessa uppfinningar ska frambringa. Användbart för somliga, överflödigt och förvirrande för andra.

I det här inlägget ska vi inte spä på förvirringen genom mängder med nya begrepp. Istället ska vi reda ut några av de mest fundamentala ”digitala” begreppen.

Digit är ursprunget

Vi börjar med ursprunget, Digit. Ordet betyder siffra på engelska och härstammar ursprungligen från det latinska ordet digitus, vilket betyder finger eller tå. Digit uppstod eftersom att man använde just fingrarna för att räkna och idag hänvisas ordet till någon av siffrorna i spannet 0-9.

Digital beskriver teknologin

Digital, som härstammar från digit, syftar till elektronisk teknologi som genererar, lagrar och bearbetar information genom olika kombinationer av binära tal, alltså siffrorna 0 och 1. Motsatsen till digital är analog. Analoga signaler fungerar som analogi av specifika fenomen. Exempelvis som de ingraverade spåren på en LP-skiva som är en näst intill exakt beskrivning av musikens ljudvågor. På en CD-skiva däremot är spåren digitalt lagrade genom kombinationer av de binära talen. Musiken är programmerad på skivan snarare än ingraverad.

Digifiering är konverteringen

Digifiering (även kallat digitization) är ett begrepp som ofta kan förväxlas med digitalisering. Ett sätt att beskriva digifiering är: konvertering eller översättning från analog till digital form.  Digifiering är själva aktiviteten av konvertering, exempelvis att gå från fysiska vägkartor till digitala GPS’er, fysiska brev till elektronisk mail eller fysiska böcker till ljudböcker och/eller e-böcker.

Digitalisering berör affärsmodellen

Digitalisering handlar däremot inte enbart om att gå från analogt till digitalt. Begreppet omfattar hela processen för att utnyttja och omfamna digitala teknikers möjligheter. På så sätt kan organisationer anpassa sina befintliga affärsmodeller eller utveckla helt nya. Detta kan exempelvis beskrivas genom vad Spotify gjorde i musikbranschen för att kapitalisera på musiken på ett helt nytt sätt. Detta genom att skapa en helt ny affärsmodell som gav användarna rätten att utnyttja ”all världens musik” och göra personliga spellistor baserat på specifika musikspår på kundens villkor, allt till en fast månadskostnad.

Digital transformation är den strategiska förflyttningen

Digital transformation kan beskrivas som en strategisk förflyttning av verksamheten med fokus på att digitalisera delar av – eller hela företaget med hjälp av digitala teknologier. Gemensamt för företag som framgångsrikt genomgår digitala transformationer är att de lyckas digitalisera affärsmodellen utifrån flera dimensioner och nyttjar digitaliseringens disruptiva, effektiva och kommunikativa kraft för att förbättra företagets affärslogik och prestanda såväl internt som externt. Digital transformation är alltså själva förflyttningen för att genomföra omfattande digitaliseringar av befintliga affärsmodeller alternativt utveckla helt nya.

Vill du veta mer? Vi bjuder vi in dig och dina kollegor till ett kostnadsfritt frukostseminarium som fokuserar på hur du kan arbeta praktiskt med att etablera en gemensam syn på var din verksamhet står i dag – med utgångspunkt i digitalisering – och hur du genom att förstå nuläget kan skapa hållbara och väl genomtänkta planer och mål för vilka digitala initiativ du ska prioritera. Mer info info kommer inom kort.

Senaste inläggen

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.