In Affärsmodellbloggen

Flera tidigare inlägg på affärsmodellbloggen har handlat om affärsmodellinnovationens 4P; Preferenser, Polare, Plats och Pengar. Efter gårdagens nyhet att Facebook köper WhatsApp för hisnande 16 miljarder dollar går våra tankar direkt till frågan hur Facebook kommer att vilja använda meddelandetjänsten framåt? Ett sätt att strukturera en sådan analys är att utgå från 4P, vilket leder till följande observationer:

Preferenser
Facebook har en egen Messenger, som dock inte har lyckats göra det stora lyftet till att bli den som användare föredrar. Bolaget har tidigare försökt köpa Snapchat för att råda bot på detta men lyckades inte. Med WhatsApp i sin portfölj får Facebook tillgång till ca 450 miljoner användare, som i sin tur ger Facebook information om vad användarna gillar och inte gillar genom de meddelanden som skickas.

Polare
Genom att få information om vilka användarna kommunicerar med, antingen en till en eller i mindre grupper, kan få Facebook ta reda på vilka dina Polare är, vilket troligen också sammanfaller med de du är mest benägen att rekommendera någonting till.

Till skillnad mot Facebook, där kommunikationen i regel riktar sig till hela ditt nätverk, är kommunikationen i WhatsApp mer personlig. Det gör att precisionen i användarnas rekommendationer ökar.

Plats
Förvärvet av WhatsApp medför tillgång till ca 450 miljoner användare och deras position som kan mätas med t.ex. GPS. Även om en stor del av WhatsApps användare också redan har Facebookkonton tillför WhatsApps användare ändå en stor mängd nya datapunkter kring vilka platser användarna besöker och vad de kommunicerar om på dessa platser. Denna information kan hjälpa Facebook att bli ännu bättre på att t.ex. placera annonser.

Pengar
En intressant och i sammanhanget central fråga är vad WhatsApp skall ha för intäktsmodell framöver. Hittills har kostnaden för att använda WhatsApp varit 1 dollar om året, men första året är gratis. Med ca 450 miljoner användare blir det naturligtvis en ansenlig mängd pengar, men det står ändå inte riktigt i proportion till de 16 miljarder dollar Facebook betalar. WhatsApp har tidigare sagt att man inte kommer förlita sig på reklam för intäkter, men kanske vill Facebook nu att WhatsApp – på något sätt – kommer att användas för just reklam, vilket teoretiskt sett skulle kunna generera ytterligare intäkter.

Recommended Posts

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.