In Affärsmodellbloggen

Affärsmodellbloggen har tidigare under våren, med Bo Rex vid pennan, skrivit bl.a. om hur företag dör utan medarbetarnas engagemang samt om vikten av att utveckla människorna i företagen. Kopplat till dessa inlägg är också diskussionen kring effektiva organisationsformer och processer som kan generera det engagemang som önskas från medarbetarna.

I helgens Schumpeter i the Economist kunde vi läsa om en problemställning som tangerar detta: Många stora bolag har blivit för feta. Tillväxten i personal inom huvudkontor, ledning och administration jämfört med den del av organisationen som agerar i företagets (intäktsdrivande) kärnprocesser har lett till att många företag har en OH-kostnad som idag är 20 – 30 % av omsättningen.

De främsta drivarna bakom detta sägs bl.a. vara en ökad globalisering som ger en mer komplex världsbild att övervaka och styra samt en ökad reglering vilket ställer nya krav på företagets processer.

Kan det dock inte vara så att många företag, speciellt de som har lagt på sig några extra kilon jämfört med sina konkurrenter, har bemött en komplex omvärld med en komplex intern struktur? Jeffrey Immelt, GEs VD och ordförande, menar att bolaget genom att bygga dessa interna lager i organisationen egentligen bara isolerade sina anställda från marknaden och har nu lanserat ett kostnadsprogram som ska få ned OH-kostnaden från 16 % till 12 % av omsättningen.

Hur ser det då ut i våra egna organisationer? Bygger vi komplexa strukturer för att skydda oss mot en mer snabbrörlig, komplex och oförutsägbar marknad eller är vi tillräckligt vältrimmade för att kunna agera på det som händer i vår omvärld?

Du hittar hela Schumpeter-artikeln HÄR.

Recommended Posts
Comments
  • Andreas Sjöblom
    Svara

    “Vi har för många hövdingar och för få indianer…”

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.