In Affärsmodellbloggen

När 3D-skrivaren Micro upp på lades upp på crowd financing-siten Kickstarter tog det bara tre dagar innan entreprenörerna bakom Micro nådde sitt mål om att samla in 2 miljoner dollar. Att 3D-skrivare har fått mycket uppmärksamhet under de senaste åren kan ju knappast ha undgått någon, men för Micro innebär trots det en viktig milstolpe. Med relativt enkla funktioner och ett lågt pris ($299) är det en av de första produkterna som är direkt avsedd för privata konsumenter. Mer än så; den avskalade funktionaliteten och ett uppseendeväckande lågt pris är två egenskaper som förstärker 3D-skrivarens potential som disruptiv innovation. Frågan är bara hur stor sprängkraft 3D-teknologin faktiskt har när det kommer till att förändra tillverkningsindustrin som vi känner den idag?

Den som vill fördjupa sig i teori som kan hjälpa oss förstå disruptiva innovationer rekommenderas som en introduktion läsa The Innovators Dilemma av Clayton Christensen.

Recommended Posts

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.