In Affärsmodellbloggen

Imorgon går Business Model Summit 2015 av stapeln på Nalen i Stockholm och årets tema är Digital Transformation. Som uppladdning inför mässan har jag  valt att lista 10 digitala förebilder som kanske inte alltid är de mest uppenbara (vi vet alla att Google och Apple är innovativa), och man måste inte titta så långt för att hitta inspiration. Bland dessa exempel finns både individer, företag och myndigheter som alla kommer från Sverige och som på olika sätt är skickliga i sin digitala utveckling!

Stockholm stad
Belönades 2015 med Sveriges bästa sajt av Internetworld. Stockholms stad har utgått från sina ”kunders” behov och insåg att det absolut nödvändigaste var att göra en lättnavigerad och mobilanpassad sajt, då den största delen av trafiken på sidan var just mobil.

Carl Bildt
Inom digital kommunikation kan man inte undgå att nämna före detta statsministern och utrikesministern Carl Bildt i sammanhang som berör digitala förebilder. Genom att vara transparent, aktuell och aktiv har han byggt en hög trovärdighet för sina kanaler – genom vilka han styr all sin kommunikation. På så sätt har han lyckats ta ägarskap över dialogen och således ofta även problemformuleringen. Genom att skicka tweets inifrån G20-möten eller vara bland de första att kommentera på aktuella händelser han har lyckats ta en position inom det digitala Sverige där han alltid får sin röst hörd.

Schibsted
Det är svårt att prata om digitala framgångssagor utan att nämna Schibsted. I slutet av oktober kunde den norska mediajätten rapportera att ungefär två tredjedelar av verksamhetens intäkter kommer från just digital verksamhet. Detta i en bransch som brottas med svårigheten att anpassa sina affärsmodeller efter de förändrade förutsättningar som digital transformation innebär, men genom att bygga datadrivna annonslösningar och fokusera på online produktutveckling har de lyckats bli Nordens främsta mediebolag. De kan även stoltsera med att Aftonbladet, som ägs av Schibsted, 2012 blev världens första tidning att visa högre annonsintäkter online än i printutgåvan.

King
Den stockholmsbaserade spelutvecklaren King såldes nyligen till den amerikanska speljätten Activision Blizzard för ungefär 50 miljarder kronor. Vad man fick var världens största aktör på den mobila spelmarknaden, en position som King skaffat sig genom succéspelet Candy Crush Saga. King når på en månadsbasis ut till lika många användare som Instagram. Som digital förebild bör man iaktta Kings förmåga att vara data-drivna i allting de gör, från marknadsföring till produktutveckling. Många bolag har mycket data, vad som utmärker King är att de vet hur de ska använda den.

Hans Rosling
Hans Rosling tar plats på den här listan på grund av sin skicklighet i att digitalt visualisera och kommunicera sina resultat. Det är inte många andra forskare som skulle få ta emot stående ovationer av en fylld arena än vår svenske superstar-professor. Hans Rosling har brutit mallen för hur man kommunicerar forskningsresultat – istället för att publicera sina resultat i en tidskrift använder han digitala kanaler för att kommunicera sina kärnbudskap till en större massa, ofta med video som medium.

Skatteverket
Skatteverket är trots naturen av sitt uppdrag en av Sveriges populäraste myndigheter. En stor anledning är organisationens förmåga att ligga i framkant vad gäller förmågan att utnyttja digitala kanaler och hjälpmedel för att göra vardagen lätt för sina kunder, såsom tjänsterna sms-deklaration och digital brevlåda.

Dreamhack
Svenska Dreamhack har gått från att vara en datorträff i en källare utanför Jönköping till att idag vara världens största datorfestival. Dreamhack har alltid präglats av en ”gör-det-själv” anda, och med de möjligheter som den digitala kontexten ger har det varit en grundförutsättning för den framgångssaga som företaget kommit att bli.

Avanza
Avanza är ett utmärkt exempel på hur en marknadsplats kan digitaliseras för att underlätta för köpare och säljare. Idag kan du köpa och sälja aktier via mobilen i en handvändning, följa kurser och utveckling eller föra dialog bland andra med samma intresse. Man har gjort någonting som tidigare var komplicerat till något relativt simpelt med hjälp av digital transformation.

Hemtex
Hemtex har till stor del drivit sin utveckling utifrån målsättningen att förstå och möta kunden både digitalt och analogt och dessutom gjort det framgångsrikt. Som digital förebild har de lyckats balansera mellan digital och analog utveckling vilket ledde till att de tidigare i år prisades i Retail Awards för Årets bästa kundklubb.

Spotify
Att göra en lista med svenska digitala framgångsexempel utan att ta med Spotify skulle vara omöjligt. Spotify har skapat en helt digital affärsmodell som blivit kopierad många gånger om och som varit en omvälvande kraft till förändring av en hel industri, något mer behöver väl inte sägas?

Senaste inläggen

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.