En affärsmodell i julens tecken

Mindre än en vecka kvar till julafton. Det är mycket som ska ordnas – julklappar ska köpas och slås in, hemmet ska städas, mat ska inhandlas och tillagas, det ska pyntas och planeras resor. Mycket aktiviteter och lite tid över. Utöver det ska det även handlas julgran. Såhär i juletid slår vi därför ett slag för affärsmodeller som underlättar i julstöket. Ett exempel på en sådan är dinjulgran.se.

I likhet med den färdigpackade matkassen har grundarna av dinjulgran.se upptäckt och dragit nytta av en flaskhals i många människors liv – tid. Värdeerbjudandet består av att dinjulgran.se väljer ut en julgran och levererar den hela vägen hem till ditt vardagsrum. Väl på plats ser de även till att placera granen rakt i julgransfoten och klippa till den så att den passar i bostaden. De har även en rad tilläggstjänster, vilket innebär att du kan köpa allt från julgransfot till julpynt till granen och få allting hemlevererat i ett praktiskt kit. Om du vill kommer de även och hämtar upp granen efter jul så att du slipper gisslet med att göra dig av med granen. Smidigt och tidsbesparande, och det bästa av allt är att de tar mindre betalt för en julgran än vad de gör nere på torget.

Vi vill ge en helhetslösning så att kunderna ska slippa stå i kylan, försöka ordna transport och klippa till granen själv, säger Sebastian Scaparro, grundare av Dinjulgran.se till tidningen Metro.

På högersidan av affärsmodellen består kundsegmentet av såväl jäktade barnfamiljer som innerstadspersoner som saknar bil och inte har möjlighet att själva åka och köpa sin julgran.

I tidens anda har dinjulgran.se även engagerat sig på Facebook där de lägger upp bilder av kunders klädda granar följt av glada kommentarer kring hur nöjda kunderna är. De länkar även till blogginlägg där kunder berömmer sina hemlevererade julgranar och uppmanar vänner och släkt att köpa liknande granar på nätet.

Alla beställningar görs via företaget hemsida. När beställningen är gjord skickas ett personligt sms till köparen som bekräftar att beställningen är mottagen, samt hur dags granen levereras. Betalningen sker vid leverans, antingen direkt kontant eller med kort. Vid kortbetalning används betalningstjänsten och iPhoneappen iZettle. Smidigt och billigt. Leveranserna sker även helt efter kundens önskemål alla dagar i veckan.

Genom att kapa några inköpsled och beställa julgranar i takt med att beställningarna kommer in, kan dinjulgran.se även minska kostnaderna för inköp av granar.

Det är första året för dinjulgran.se, och företaget är fortfarande i sin linda. Än så länge levererar din julgran.se endast i Stockholmsområdet, men det lär inte dröja länge förrän vi ser liknande lösningar i resten av Sverige. Utmaningarna som dinjulgran.se och likande aktörer står inför är att affärsidén är centrerad till en kort högtid, och för att utveckla konceptet skulle det krävas en utveckling av värderbjudandet. Exempelvis skulle de kunna erbjuda stressfria högtider med allt vad det innebär, vilket ställer höga krav på värdenätverk, distribution och effektiva processer för att skala upp verksamheten.

Utmaningar återfinns i alla affärsmodeller, men har man ett bra värdeerbjudande att utgå ifrån har man kommit långt. Och vad kan väl vara ett bättre värderbjudande än ett som underlättar i julruschen? Vi önskar dinjulgran.se lycka till med sin affärsmodell, och er, kära läsare, önskar vi en God Jul och ett Gott Nytt År!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Current day month ye@r *